CMR obrazec
CMR obrazec: prvi korak do digitalizacije prevozništva
CMR obrazec je ključen dokument za vse, ki se ukvarjajo z mednarodnimi prevozi blaga, velja namreč kot dokaz sklenitve prevozne pogodbe. Njegov naziv izhaja iz Konvencije o pogodbi za mednarodni cestni prevoz blaga (CMR). Slednja je v resnici sporazum, s katerim so se že leta 1956 uredila pravila in pogoji za mednarodni prevoz blaga preko kopenskih cestnih povezav.
Prizadevanja za digitalizacijo v logistiki so leta 2020 obrodila sadove, tako lahko od takrat dalje CMR obrazec oddamo tudi digitalno. A preden se posvetimo temu, kakšne prednosti prinaša digitalizacija v logistiki, preverimo malo natančneje, kaj omenjeni dokument sploh je oz. kaj vsebuje.
Mednarodni prevozi blaga zahtevajo standardizacijo
S Konvencijo CMR so že od samega začetka želeli poenotiti pravila povezana s prevozno pogodbo in odgovornostmi prevoznika v mednarodnem prometu, s čimer so želeli olajšati trgovanje med državami podpisnicami ter ob enem zmanjšati možnosti za pravne spore. Da bi to dosegli, so vpeljali CMR obrazec, ki je standardiziran dokument, katerega morajo od takrat dalje izpolniti vsa podjetja in posamezniki, ki se ukvarjajo z mednarodnim prevozom blaga. V njem so torej določeni pogoji prevoza, ki so jih med seboj sklenili pošiljatelji, prevozniki in prejemniki dotičnega blaga.
CMR obrazec in njegova vsebina
Kot to tudi sicer velja za standardizirane obrazce, bomo tudi v tem dokumentu našli standardno vsebino. V njem morajo biti tako jasno določeni:
– pošiljatelj blaga z imenom in naslovom,
– prejemnik blaga, prav tako z imenom in naslovom,
– prevoznik,
– opis blaga, ki mora vsebovati vrsto, količino, težo in embalažo,
– mesto prevzema in dostave ter
– carinske formalnosti.
Na takšen način so mednarodni prevozi blaga pravno formalni in zavezujoči, sam obrazec pa ureja tudi odgovornost prevoznika v primeru izgube, poškodbe ali zamude pri dostavi blaga. Dokument običajno uporabljamo v transportu med različnimi evropskimi in drugimi državami, kjer velja Konvencija CMR.
Njegova vloga je tako, da:
– prevoznik z njegovo pomočjo potrdi, da je blago prevzel v dobrem stanju;
– z njim se olajšajo uvozno-izvozni postopki;
– na takšen način pa so jasno opredeljene tudi obveznosti in odgovornosti prevoznika, ki se je zavezal, da bo poskrbel za mednarodni prevoz blaga.
Digitalizacija v logistiki in njene prednosti
V Sloveniji so pred 5 leti, torej leta 2020, izvedli pilotni projekt, v katerem so preizkušali pasti, zanke in predvsem prednosti brezpapirnega poslovanja v mednarodnem cestnem transportu. Z njim so skušali preveriti, kaj bi pridobili, če bi začeli oddajati in pripravljati CMR dokumente v elektronski obliki. Ker so ugotovili, da ima brezpapirno poslovanje veliko prednosti, je od takrat pri nas mogoče oddati tudi e – CMR obrazec.
Ta omogoča, da pošiljatelj, prevoznik in prejemnik dostopajo do vseh pomembnih podatkov povezanih s pošiljko kjerkoli in kadarkoli. Ker je dokument digitalno podpisan, podatki šifrirani, pri tem pa so uporabljeni tudi vsi potrebni varnosti protokoli, pa to pomeni, da so podatki zavarovani pred nepooblaščenim dostopom.
Poleg tega e-oblika dokumenta prinaša tudi številne druge prednosti:
– poenostavlja administrativne postopke,
– povečuje sledljivost dokumenta,
– pospeši postopek na carini,
– zmanjšuje stroške, ki bi sicer lahko nastali zaradi nakupa papirja, tiska in fizičnega arhiviranja dokumentov ter
– predstavlja okolju prijaznejšo – trajnostno rešitev.
Seveda je za to, da bi bila dokumentacija izpolnjena pravilno, potrebno imeti tudi nekatere veščine oz. poznati nekatere programe. Tukaj pa pride v igro podjetje AISS, d. o. o. iz Ivančne Gorice, ki je s svojo spletno aplikacijo ATOM (Advanced Transport Optimization Manager) poskrbelo za nove mejnike na področju digitalizacije v logistiki.
E-poslovanje s pomočjo ATOM aplikacije
Omenjena aplikacija je nastala med sodelovanjem vodilnih slovenskih transportnih podjetij in ekipe strokovnjakov, ki se na eni strani ukvarjajo s področjem informacijske tehnologije in na drugi s samim transportom.
Razvijalci so aplikacijo razvili z željo, da bi razbremenili zaposlene na področju logistike, ki je ena najbolj obremenjenih panog pri nas, akterji pa informacije še vedno večinoma shranjujejo kar v glavah, kar lahko hitro pripelje do neželenih napak in posledično stroškov.
Da do tega ne bi prihajalo oz. bi se to čim bolj zmanjšalo so tako v omenjenem podjetju razvili aplikacijo, ki pokriva vrsto operativnih procesov. Poleg tega, da lahko z njo pripravite in oddate CMR obrazec, lahko tako z njeno pomočjo naredite še mnogo več.
Z njo je mogoče obdelati naročila, planirati prevoze, komunicirati z vozniki in poskrbeti za fakturiranje. Poleg tega aplikacija ponuja sistem, s pomočjo katerega lahko vodite sodelovanje s partnerji, lokacijami, zaposlenimi in voznim parkom, hkrati pa poskrbite za različne analize, s katerimi lahko dobite natančen vpogled v poslovanje podjetja.
S pomočjo omenjene aplikacije je digitalizacija v logistiki popolna, saj je poleg vsega, kar ta omogoča, tudi vnos podatkov v ATOM izjemno hiter in enostaven, saj zahteva le enkraten vnos. Sistem je namreč zasnovan tako, da poskrbi za avtomatizacijo ponavljajočih se administrativnih postopkov in poleg tega deluje zelo intuitivno, tako predlaga najbližja vozila, vas opozori na morebitne napake ter izračuna stroške prevoza še preden tega dejansko izvedete. Ker gre za digitalni sistem, pa so vsi podatki dostopni na enem mestu in od koderkoli.